Triggerpoint therapie/Dry needling

Heeft u last van stijve spieren en gewrichten of RSI- klachten?

Uitstralende pijn in uw nek, schouder of arm?

Kramp in heup, bil- en beenspieren?

Spanningshoofdpijn?

Pijnlijke bobbeltjes of strengen in een spier?

Dan heeft u mogelijk last van triggerpoints!

Triggerpoints zijn lokale verkrampingen (“knopen”) in spieren die gevoelig of pijnlijk zijn. De oorzaak is een gebrek aan doorbloeding en zuurstof in de spier. De bobbeltjes of strengen zijn goed voelbaar aan de buitenkant van het lichaam. Als je erop drukt kan de uitstraling zelfs voelbaar zijn in een ander deel van het lichaam. Triggerpoints ontstaan vaak op dezelfde plekken in het lichaam, op de plaatsen waar het zenuwstelsel de spier stuurt. Daar ontstaat een verdikking en slechte doorbloeding. Het gevolg is een opeenhoping van afvalstoffen en voortdurende aanspanning van de spier hetgeen meestal gepaard gaat met een zeurende pijn. Triggerpoints kunnen een pijn-uitstralingsgebied hebben dat behoorlijk groot kan zijn. Zo kan een triggerpoint in een bilspier uitstraling geven zelfs tot aan de enkel. Een triggerpoint bij een schouderblad kan uitstralen in de arm en naar de elleboog. Spanningshoofdpijn kan afkomstig zijn uit een triggerpoint in de nek.

Oorzaken triggerpoints

Oorzaken van triggerpoints zijn meestal overbelasting van het lichaam, bijvoorbeeld door repeterende bewegingen of langdurig met aangespannen spieren zitten (bijvoorbeeld met opgetrokken schouders). Maar ook een slechte houding, een val of ongeluk, weinig beweging, slechte voeding of psychische stress kunnen oorzaken zijn van triggerpoints.

Dry needling

Triggerpoints kunnen succesvol behandeld worden met manuele compressietechnieken of met dry needling therapie, één van de behandelmethodes van de moderne fysiotherapeut. Spieren worden met een speciale techniek “aangeprikt” wat een snel en langdurig ontspannend effect geeft. Voor het prikken wordt een droog dun metalen naaldje gebruikt, om de spier kort te prikkelen op het triggerpoint. Dit is vrijwel pijnloos, u voelt alleen dat de spier zich even aanspant. Na de behandeling kunnen de spieren wat stijf aanvoelen maar dat trekt snel weer weg. In combinatie met oefeningen die u ook thuis kunt doen, wordt over het algemeen snel resultaat behaald en kunt u na circa vier behandelingen weer pijnvrij bewegen!

De kosten

Triggerpoint therapie/dry needling is een onderdeel van een fysiotherapeutische behandeling en de kosten vallen, indien u aanvullende verzekerd bent, onder uw aanvullende zorgverzekering.  U heeft u geen verwijsbrief van de huisarts nodig voor fysiotherapie.